12 juni 2017

Gehaktkruiden zelf maken

Na het succes van de zelfgemaakte nasikruiden, ging ik ook aan de slag met mijn eigen mix voor gehakt... En die is ook door ons testpanel heen gekomen en dat recept deel ik uiteraard graag met jullie :)


Ik maakte eerst een klein beetje, deze testte ik een tijdje en toen hij beviel en ik nog wat geschaafd had aan het recept maakte ik een pot vol... 


Recept Gehaktkruiden

1,5 eetlepel zout
0,5 eetlepel gemalen kruidnagel
2 eetlepels nootmuskaat
1,5 eetlepel uienpoeder
1 eetlepel knoflookpoeder
1 eetlepel gemberpoeder
1 eetlepel paprikapoeder
1 eetlepel zwarte peper
0,5 theelepel kardemompoeder
0,5 theelepel gemalen koriander
2 theelepels gedroogde bieslook
0,5 theelepel cayennepeper

Doe alle kruiden in een potje, roer goed, of schud goed met de deksel erop.
En dan ben je al klaar.
Leuk label erop en klaar om in je kastje op te bergen. 



Uiteraard kan je naar hartelust varieren met wat meer van het ene soort kruiden of juist wat andere kruiden toevoegen... Zo kan je de zakjes in de winkel tenslotte ook kopen... Voor bv Italiaanse gehaktballen, uienmix voor gehakt, provenciaalse mix voor gehakt, enz....


2 opmerkingen:

  1. Hoi Ilse,

    Hoeveel kruiden heb jij wel niet in huis? Gebruik je ze allemaal? Hoe lang bewaar jij ze?

    Groetjes Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. IK heb heeeeel veel kruiden en ik heb ze idd om te gebruiken ;). Hoe lang ik ze bewaar weet ik niet, maar ze gaan op en kruiden kunnen best een tijd bewaard blijven. In het ergste geval zou je wat meer moeten gebruiken omdat de smaak wat afvlakt. Groetjes Ilse

      Verwijderen