17 oktober 2017

Bouillonpasta

Bouillonblokjes, ik gebruik ze best veel. Tijden geleden kocht ik verantwoorde blokjes, ondertussen gebruikte ik weer "normale" blokjes. Maar omdat ik ze best veel gebruik, besloot ik weer eens opzoek te gaan naar iets anders. In het verleden maakte ik wel eens bouillonpoeder, maar ik wilde iets anders proberen. Al zoekend kwam ik meerdere recepten tegen voor bouillonpasta. Zonder troep en zonder uren in de keuken bezig zijn met zelf bouillon trekken. 

Het is eigenlijk een soort inmaken. Er wordt veel zout gebruikt, dit zorgt voor de conservering. Dat is samen met de groentes een goede basis voor de smaak. Een bouillonblokje is ook heel erg zout en zit boordevol smaak. Zo dus ook met deze pasta. 

Het leuke is dat er eigenlijk geen echt recept voor is. De basis is groentes naar keuze, kruiden naar keuze en een bepaalde verhouding aan zout! Wat je er wel echt voor nodig hebt is een krachtige keukenmachine, deze hakt zonder moeite al je groentes fijn.


Recept Bouillonpasta

Zoals ik al zei geen exact recept, maar toch deel ik graag met jullie hoe ik het maakte. 
Ik gebruikte verschillende soorten groente, varieer hierin gerust naar eigen smaak.

5 tenen knoflook
5 uien
1 flinke prei
2 paprika's
halve bloemkool
1 flinke winterpeen

Als kruiden gebruikte ik
bosje thijm
bosje lavas
bosje bieslook

zout (11 gram per 100 gram groentepasta)
schone en gesteriliseerde potten

Maak alle groentes schoon en snijd ze in grove stukken.


Hak ze in de keukenmachine zeer fijn, tot het een pasta wordt. 


Zit je keukenmachine bijna vol? Laat hem nog even doordraaien zodat het een goede en smeuige pasta wordt. 


Doe dat deel vast een een grote schaal en ga verder met de andere groentes. 
Ook de kruiden laat je meedraaien in de keukenmachine. 


Kook ondertussen de potten en deksels 10 minuten uit zodat ze brandschoon zijn. 
Als je alle groentes helemaal fijn gemaakt heb, weeg het totaal dan af.
Voeg dan in gedeeltes, 11 gram zout per 100 gram groentepasta toe. 
Dus 1000 gram groentepasta = 110 gram zout. 


Ja dit is veel! Heel veel zelfs, maar dit zorgt voor de conservering en je gebruikt uiteindelijk maar heel weinig per keer. Gebruik je minder dan zal het gaan bederven. Voor de zekerheid wat meer gebruiken? Dat kan maar nooit meer dan 13 gram per 100 gram groentes, anders wordt het onbruikbaar zout en dat moet je ook niet willen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het best een beetje spannend vond om iets op deze manier te conserveren, maar we zijn ondertussen een aardige tijd verder en het gaat goed! Het blijft echt goed. 

Roer het zout goed door heel de massa heen, zodat overal zout zit. 
Schep de potten vol met behulp van een trechter zodat de randen schoon blijven. 
Draai de deksels erop en klaar is je pasta. 
Nou ja je moet even 2 weken wachten dan is hij klaar voor gebruik. 
Bewaar de bouillonpasta koel (voorraadkast) en eenmaal geopend koud (koelkast).
Zet er wel een datum zodat je de houdbaarheid in de gaten kan houden.
Ongeopend is hij een jaar houdbaar, geopend is hij 3 maanden houdbaar. 
Hou hierbij dus ook rekening met de grote van je potten. 

Maar hoe gebruik je deze pasta nou?
Ik los 2 theelepels bouillonpasta op in 1 liter kokend water. Dan heb je een prachtige bouillon als basis van sauzen, soepen en stoofschotels. Wil je een krachtigere bouillon gebruik dan naar eigen inzicht meer theelepels. Gebruik hierbij altijd schone lepels, want anders breng je bacteriën in de pot en heb je alsnog bederf!






1 opmerking:

  1. Grappig ik maak bouillonpoeder. Ik droog het in de oven op lage temperatuur.op een kilo groente 180 gram zout. Heel goed te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen