23 januari 2018

Goede voornemens...*Simone

Goede Voornemens, 


De een heeft er een hekel aan de andere heeft een lijst vol. En toch is deze tijd van het jaar… zo aan het eind van het jaar en de start van een nieuw jaar een mooi moment om de balans op de te maken. Vaak komen daar wel conclusies uit en dingen die je je misschien voorneemt. Maakt dat het dan gelijk een goed voornemen? Dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat denk ik!

De komende maand komen er 2 gastbloggers per week aan het woord die vertellen over hun goede voornemens. Dit doen ze aan de hand van een vragenlijst die ik heb opgesteld. Lijkt het je leuk om zelf ook eens gastblogger te zijn op Uit Mijn Keukentje? Stuur dan een mailtje naar uitmijnkeukentje @ hotmail.com (de spaties even er tussen het mailadres uithalen)

Vandaag schrijft Simone over haar goede voornemens. Simone leest al lang mee op Uit Mijn Keukentje en hoe leuk is het dat ze er nu zelf eens op schrijft :). 



Wie ben je? 
Ik ben Simone Rietveld 46 jaar, 23 jaar getrouwd met Anton 48 jaar en samen hebben we 6 kinderen, 4 zoons van 20, 18, 16 en 13 en 2 dochters van 9 jaar. We zijn een heerlijk, druk soms wat chaotisch gezin waarin altijd meer dan alleen onze kinderen rondlopen omdat ik naast gezinsmanager van onze eigen kinderen ook gastouder ben. Bij familie en vrienden zijn we ook wel bekend als huize PleXat. In de kerk ben ik samen met Anton (die jeugdoudste is) actief in oa het tienerwerk. Tieners zijn zulke gave, jonge mensen om mee te werken en ze geven je zoveel energie als je in ze investeert.
Verder ben ik iedere woensdagmorgen ben ik te vinden in de christelijke boekhandel bij ons in het dorp waar ik sinds de zomer van 2017 als vrijwilligster werk.
In mijn vrije tijd vind ik het erg leuk om te naaien, heb een kleine eigen webwinkel via facebook, mijn bulletjournal bij te werken en om te tekenen en schrijven in mijn bijbel.

Als je nu terugkijkt op 2017, hoe was dat jaar voor jou?
2017 was een turbulent jaar, er is heel veel gebeurd. Een aantal best ingrijpende dingen maar er waren ook vele mooie momenten, dagen met gouden randjes.
Maar hoe turbulent het ook was, er was er Eén die er steeds bij was, door ons geloof in God voelden we rust in de storm. Voor mijn verjaardag kreeg ik een armband met daarop de tekst; "Geest van God, leer mij te gaan over de golven, in vertrouwen U te volgen, te gaan waar U mij heen leidt. Leid me verder dan mijn voeten kunnen dragen. Ik vertrouw op uw genade, want ik ben in uw nabijheid". En wat is dat een houvast gebleken.

Wat waren de hoogtepunten en wat waren dieptepunten
Hoogtepunten waren oa onze gezinsvakantie naar Frankrijk waar we echt alle zorgen en drukte van thuis even achter ons konden laten. De gehoortest, na de operatie aan zijn oor van onze jongste zoon in februari, waaruit bleek dat zijn gehoor niet verslechterd was, een groot dankpunt. De nieuwe baan van manlief, na bijna 4 maanden thuis mocht hij toch weer aan de slag bij het bedrijf waar hij door inkrimping weg moest. De goede uitslagen van de artsen voor mijn vader nadat half vorig jaar schildklierkanker bij hem was geconstateerd.

Dieptepunten waren het ontslag van manlief, gedwongen door inkrimping, bijna vier maanden was hij thuis. Het overlijden van een broer van mijn vader. De boodschap begin deze maand dat onze jongste zoon toch weer aan zijn oor geopereerd moet worden, opnieuw een operatie van 5 á 6 uur. Wat was hij er verdrietig om en wat voelde ik me als moeder machteloos.

Als je dan afgelopen jaar overdenkt, welke dingen zijn er die je komend jaar anders wil doen?
Als ik het afgelopen jaar overdenk dan wil ik het komende jaar wat vaker nadenken voor ik ergens ja op zeg. Ik ben nogal een doener en daarom trek ik soms teveel naar me toe waarbij ik me dan achteraf realiseer dat ik toch weer iets teveel hooi op mijn vork heb genomen. Een gevleugelde uitspraak van mij is, eigen Jeruzalem eerst en dat wil ik voor 2018 toch echt wel voorop laten staan want dat vergeet ik toch nog wel eens.

Welke voornemens heb je voor jezelf gemaakt voor 2018?
  • Meer tijd met God, bewust tijd maken om de Bijbel te lezen, te bidden en in mijn Bijbel te schrijven en te tekenen.
  • Meer tijd en ruimte maken voor ons gezin, onze kinderen en elkaar, eigen Jeruzalem eerst.
  • Meer echt tijd maken voor de mensen die me naast ons gezin en familie dierbaar zijn, meer face-to-face contact en niet online.
  • Minimaliseren (ontspullen) van ons huis.



Wat heb je nodig om het vol te houden en zoek je hierbij ook steun bij anderen?
Om het vol te houden heb ik rust in mijn hoofd nodig en dat creëer ik op het moment door een bullet journal bij te houden waarin ik al mijn afspraken en to do’s kwijt kan. Dit geeft rust en overzicht waardoor ik de dingen beter onder controle heb en daardoor ook meer tijd. Maar ik zoek ook wel steun bij anderen, Anton (mijn echtgenoot), mijn moeder of een vriendin.

Is het voor jou en je voornemens handig om ze in kleine stukjes te hakken, wat zijn voor jou dan de tussendoelen? 
Als het gaat om in een kleine stukjes hakken van mijn voornemens dan denk ik dat, dat vooral geldt voor het ontspullen van ons huis. Er staan echt teveel dozen links en rechts met zaken die nog uitgezocht moeten worden, denk aan schoolspullen van de kinderen, kleding, administratie etc. Ik wil dit kamer voor kamer doen en iedere week iets aanpakken. Daar gebruik ik dan mijn bulletjournal weer voor om het in te plannen. Streven is om aan het einde van 2018 te kunnen constateren dat alle losse dozen verdwenen zijn ;-)

Als je je goede voornemens over meerdere vlakken verdeeld, is het rijker en dieper. Ipv je alleen maar te concentreren op bv afvallen of opruimen. Welke voornemens kan jij nog meer maken op het gebied van: zorgen voor jezelf en je eigen lichaam, gezin, vrienden, familie, werk, medemens, vrijwilligerswerk, maatschappelijk...
Als ik naar dit rijtje kijk dan heb ik in het afgelopen jaar al flink geinvesteerd in het eerste punt. Door rugproblemen liep ik begin van 2017 bij de fysiotherapeut die mij aanraadde te gaan sporten. Ik was daar niet zo van maar heb toch vol gehouden! Ik sport nu 1x in de week en kijk er zelfs naar uit en overweeg 2x in de week te gaan sporten. Ik merk dat mijn lichaam er baat bij heeft en sinds de zomervakantie ben ik ook op mijn eten gaan letten en inmiddels bijna 10 kilo afgevallen.

Als het gaat om gezin, familie en vrienden dan wil ik meer ECHT tijd doorbrengen met elkaar. We zitten teveel online, ook als we onder elkaar zijn en ik hoop echt dat we daar verandering in kunnen gaan brengen en dat begint bij mezelf. Dus wat vaker een spelletje met de kinderen, lekker even naar buiten om te wandelen of afspreken voor een kop thee om bij te kletsen.

Werk/vrijwilligerswerk hoop ik zo vol te kunnen houden, ik ben in november begonnen met een cursus pastorale counseling en daar wil ik me verder in ontwikkelen binnen onze kerkelijke gemeente maar ook daarbuiten.

Heb je een hekel aan goede voornemens? Dat kan! Vertel waarom heb je er een hekel aan?
Ik heb geen hekel aan goede voornemens, ze hoeven wat mij betreft echter niet perse alleen aan het begin van het nieuwe jaar te zijn. Op het moment dat je merkt dat dingen anders moeten kun je het roer omgooien zoals bijvoorbeeld na de zomervakantie toen ik echt klaar was met het gewicht wat ik op de weegschaal zag.

Wanneer kijk jij terug op je leven, trek je conclusies en onderneemt je daar actie op?
Als ik merk dat ik achter de feiten aan begin te lopen, eigenlijk ben je dan al te laat en heb je weer niet geluisterd naar de signalen van je lichaam of geest. Ik merk dat vooral de zomervakantie en deze periode rond kerst/oud en nieuw me terug doen kijken. Komt waarschijnlijk omdat je in de zomervakantie echt tijd kunt nemen voor bezinning en in deze periode schrijven we als gezin altijd een oud- en nieuwsbrief waardoor je ook bewust achterom kijkt wat is er allemaal gebeurd en wat ligt ervoor ons.

_______________________________

Wat mooi om te lezen Simone en jullie afgelopen jaar klinkt pittig! Mooi hoe jullie er mee omgaan en uitkijken naar 2018. Ik hoop dat de doelen die je je stelt gaat halen en/of er tevreden mee zal zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten